پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118134
پول‌هايي که پشت در کشور منتظر هستند/ خريد کالاهاي دلخواه غرب با پول ايران
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1395

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار،  پس از اعلام به توافق رسيدن گروه مذاکره کننده ايراني و 5+1، اعلام شد که دارايي هاي ايران که توسط آمريکا بلوکه شده بود و ايران پس از انقلاب اسلام امکان دسترسي به آنها را نداشت، آزاد مي شود.

با گذشت 6 ماه از اين توافقنامه، بانک مرکزي اعلام کرد: پنج قسط از هشت قسط دارايي‌هاي بلوکه شده که معادل ? ميليارد و ??? ميليون دلار مي‌باشد «آزاد» شده است. قسط اول اين پولها به مبلغ ??? ميليون دلار با دو روز تاخير از بانک مرکزي ژاپن به حساب بانک مرکزي ايران در سوئيس واريز شده است. همچنين قسط دوم به مبلغ ??? ميليون دلار با يک هفته تاخير و قسط سوم به مبلغ ??? ميليون دلار با بيش از يک ماه تاخير به حساب بانک مرکزي ايران در عمان واريز شده است.

در پي اخبار انتقال پول نفت بلوکه شده ايران به حساب هاي خارجي در داخل کشور اظهار نظرهاي متفاوتي در اين رابطه انجام گرفت.

موسوي لارگاني عضو کميسيون اقتصادي مجلس در خصوص آخرين وضعيت پول هاي بلوکه شده ايران در گفت و گو با دانا، اظهار داشت: پول‌هاي آزاد شده پس از توافق‌نامه به حساب بانک‌هاي خارجي مانند سوئيس و عمان واريز شده است؛ ولي هنوز چيزي از آن پول ها به دست ايران نرسيده يعني ايران اجازه برداشت از آن پول ها را ندارد.

 

درست است که اموال ايران به نوعي از بلوکه بودن خارج شده است اما نکته اصلي محدوديت در داشتن اين پول هاست به طوري که هرچند اين اموال آزاد شده است اما ايران براي هزينه کرد اين اموال محدوديت دارد.

اين در حالي است که اين اموال بلوکه شده ايران بدون سود و با همان نرخ قبلي در اختيار ايران قرار گرفته است.

 

اسماعيل کوثري عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مجلس با بيان اينکه پول هاي بلوکه شده به حساب ها واريز اما امکان برداشت وجود ندارد به دانا گفت: بايد از بانک مرکزي سوال شود که آيا اين پول ها به حساب ها در بانک هاي خارجي ريخته شده است يا نه؟

وي افزود: تا کنون نتوانسته ايم بر روند ورود پول هاي بلوکه شده ايران نظارتي داشته باشيم تا از اين طريق به يک نتيجه قطعي درباره اين ول ها برسيم.

 

بنابر اظهارات آقاي سيف، ايران فقط اجازه دارد ?.? درصد از پولهاي آزاد شده يعني مبلغي حدود ??? ميليون و چهارصد هزار دلار را صرف هزينه هاي دل‌خواه خود کند و مابقي پول هاي آزاد شده «بايد و حتما » صرف خريد کالاهاي مورد توافق با ?+? يعني کالاهايي چون تجهيزات پزشکي، قطعات خودرو و دارو شود.

 

گفتني است بانک مرکزي در آخرين اخبارها از ورود بخشي از پول‌ها به کشور سخن به ميان آورده است و شنيده ها حاکي از رايزني‌هاي مقامات ايراني براي استفاده از اين پول ها به صورت ارز است نه تهاتري زيرا در حال حاضر اموال نقدي ايران براي خريد و واردات محصولات اساسي و دارو استفاده مي‌شود در حالي‌که داشتن اين اموال به صورت نقدي مي‌توانست به اقتصاد محکم تر و خزانه اي با پشتوانه گرم‌تر بينجامد.

منبع: دانا

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html